JOHANNA UTTERBERG - GLASSAT I HOLLYWOOD

Johanna Utterberg

GLASSAT I HOLLYWOOD
Mina damer och herrar! Tänkte uppdatera er lite om vad jag gör, hur jag har det, tips för LA och bara ge er ett livstecken. Klockan är snart halv sex här, men jag är redan vaken sen en timme tillbaka.

Igår var jag och glassade runt i Hollywood. Hann beta av både Universal Studios Walkway, Hollywoodskylten, Walk of Fame och promenad i Runyon Canyon Park. Även kikat på Disney City Hall, Historic Downtown, Civic Center och testat på metron. Hade försökt läsa på mig om hur det var att ta sig fram i Los Angeles, men allt jag hittade var negativt om det outvecklade metrolinjerna och att det tar tid. Så fan heller, inte för att jag är den som lyssnar på andra, utan jag går hellre på minan själv och testar, vill tycka till från min egen synvinkel. Sagt och gjort, så nu när jag har åkt metro här i LA så gör jag tummen upp! Lätt och ta sig fram, smidigt och faktiskt väldigt billigt då du bara fyller på ditt tripcard med 1.5 dollar (drygt 11 spänn) för varje tur som du vill åka!

Enda minuset med LA såhär långt är alla hemlösa och tiggare som finns. Det är precis som i Paris med andra ord! Själva tiggandet i sig kan jag stå ut med, men att de kommer så nära inpå, tar ens hand och stirrar en rakt in i ögon gillar jag inte, blir berörd. Men hur som helst så har alla människor jag stött på hitintills verkligen varit hjälpsamma och trevliga, vilket är kul. Hade nog en annan syn på folket i Amerika innan jag kom hit och just det att de kunde vara lite raspiga, men till min glada förvåning hade jag fel.

Shoppat på Hollywood Blvd igår! Fyndade en mjuk, svart och lite kortare kavaj för ca 70 kronor inne på H&M, så jag slog till. Alltid när jag är på kända affärsgator i storstäder så måste jag handla, det är någon speciell magi som uppstår.

När jag anlände hem till hotellet (är det inte märkligt hur fort man befattar sig med ordet hem egentligen?!), så var jag helt slut och valde att gå och köpa middag på fiket här nertill. För 42 spänn fick jag en gigantisk sallad, som jag var tvungen att äta i omgångar för att få i mig. Men efter min första heldag och amerikanska middag så är jag mycket nöjd. Nu får vi se vad denna dag bjuder på mer än förflyttning till Santa Monica. Och juste, gott nytt år på er alla!