JOHANNA UTTERBERG - DET HÄR ÄR CHRISTCHURCH

Johanna Utterberg

DET HÄR ÄR CHRISTCHURCH
Nu var det några dar sedan ni fick ett "Det här är..."-inlägg, så tänkte att jag ger er en liten titt på sista stället jag besökte under mina veckor på Nya Zeeland, nämligen Christchurch. Jag kan tyvärr inte dela med mig av massa bilder härifrån, mina två dygn i staden gav inte direkt tillfälle till en massa korttagning. Christchurch kan man gärna hoppa över tills de har lyckats återuppbygga staden. Eller snarare väckt den till liv, för just för tillfället så består inte staden av mer än byggställningar, tillfälliga vägar, sprickiga gator, affärer i containers och allt är dött. Det är knappt så att det finns liv, de var vissa stunder som jag undrade om det ens levde några människor kvar där i byn.

Men allt har en anledning och likadant för Christchurch som drabbades av en allvarlig jordbävning både 2010 och 2011 och staden håller på att repareras till hur det var innan. Det är riktigt hemskt hur naturens krafter kan förstöra något så kraftigt och många av invånarna har flyttat till säkrare delar av landet, vilket gör att atmosfären automatisk känns så död och tom. Och hur mycket jag än försökte att titta på det som var kvar, de egentligen mycket vackra byggnaderna med engelska drag så kunde jag aldrig tycka om staden, det var för mycket sorg och nedstämdhet i vägen.

Men förhoppningsvis byggs allt upp och det normala livet kommer tillbaka. För som sagt, det finns vackra äldre byggnader, fina kyrkor och en vacker flod som rinner genom de centrala delarna av Christchurch, så såna där små detaljer som gör en stad vacker enligt mig har de redan.