JOHANNA UTTERBERG - HÄLSA: HUR JAG HAR LAGT OM KOSTEN

Johanna Utterberg

HÄLSA: HUR JAG HAR LAGT OM KOSTEN
Ni är flera som undrat hur jag lagt om kosten sen jag gjorde min livsstilsförändring och började tänka om, vilket jag absolut vill svara på och samtidigt få tipsa er om vad som fungerade för mig i min viktnedgång och vilka förändringar jag har gjort för att må bättre. Vi, dvs jag och sambon började käka LCHF (low carb, high fat) men utan några faktiska förbud då vi inte ville tvinga alla andra i omgivningen att rätta sig efter oss. Så när vi var iväg på middagar och det bjöds på potatis så åt vi det såklart, det var ju vårt val att vi börjat förändra vår vardag och ingen annans kostcirkel skulle ju behöva påverkas. Att ha förbud försvårar dessutom allting, man ska hålla det enkelt när man gör en sån här typ av livsstilsförändring, det är mitt största tips! Efter LCHF-starten genomförde jag både C9 (Clean 9) och F15 (15-dagars kost/motionsschema) och fick då med mig ännu fler verktyg till hur jag skulle kunna äta mer optimalt för att bibehålla ork och en jämn blodsockerhalt, samt hur maten fungerar med motionen, hur jag ska mota bort mitt sockersug och råvaror att fortsätta att undvika. Dessa fitness-boxar säljer jag själv, så det var även en perfekt väg till att få veta hur dem fungerar och hur jag ska coacha mina kunder när de handlar dem!
Fortsättningen blev att jag kompletterade med det jag lärt mig utifrån alla dessa tillvägagångssätt och efter analys av hur jag mår när jag äter vissa råvaror så har jag fortsatt med allt det som jag upptäckt fått mig att må bättre och fortsatt med mottot "inga förbud".
Hur jag har lagt om min kost och varför:
- Undviker gluten/stärkelser. Kolhydrater dvs, som finns i potatis, pasta, bröd och övriga vetemjölsprodukter, är något som jag undviker i största mån. Tackar inte nej när vi är bortbjudna på middagar (det skulle rent av vara oförskämt) och har inga som helst problem att njuta av en moules frites när man är ute och käkar på restaurang! Anledningen till att jag undviker kolhydrater är enkel för jag blir uppblåst och min mage har svårt att jobba med den typ av föda.
- Mer örter och mindre salt. Har verkligen lärt mig krydda maten på nytt, detta med hjälp av färska och torkade örter, vitlök eller lime exempelvis och det gör faktiskt maten betydligt mer smakrik, godare och mer sund för kroppen. Att käka för mycket salt kan påverka blodtrycket!
- Mindre rött kött. Med rött kött menar jag nöt-, fläsk- och lammkött och det äter vi mindre av idag och ersätter istället med vitt kött som kyckling då det är bättre för kroppen, inte har så hög fetthalt eller innehåller hemjärn som finns i rött kött. Att äta för mycket rött kött ökar även risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.
- Mindre mejeriprododukter. I både C9 och F15 så är recepten i mångt och mycket mejeri-fria och de föreslår produkter som kokos-, mandel och havremjölk istället, vilket gjorde att jag skapade rutiner utan mejeriprodukter i min kostcirkel och det fungerade väldigt bra för mig och det tog jag med mig. Jag har mjölk i kaffet och kan käka en skål yoghurt då och då, men inte alls lika ofta som förut.
- Mer grönsaker. Vi käkar till principen av LCHF ännu och jag upplever att jag mår så mycket bättre i kroppen än någonsin, jag har verkligen haft såna magproblem under hela min uppväxt och nu när jag äntligen har hittat saker som påverkat den så är livet mycket enklare och jag har mindre magsmärtor. Vi äter massvis av sallad, broccoli och grönsaker som ersättning till pasta, potatis och ris, vilket gör att vi får i oss mer fiberrik kost och jag har betydligt bättre magsmältning pga av det.
- Äter oftare (fyra mål per dag). Under utmaningen med F15 så är det fler måltider per dag i kostschemat och detta har visat sig ha positiv effekt för min viktnedgång. Förut åt jag mer sällan och antagligen mer varje gång istället eftersom jag var så hungrig, så det här tricket är bra att ha med sig. Nu äter jag 4 mål om dagen och tack vare det har jag jämnare blodsocker (vilket medför mindre småätande och sötsug), stabilare humör och mindre hungerkänslor. Väldigt positivt alltså!
- Sockerfria vardagar och njutningsfullt unnande på helger. Sockret har varit den största boven när det kommer till min tidigare vikt, men idag är jag väldigt glad att jag kontrollerar intaget och inte har något behov av att få i mig socker. Mitt tips är att få kontroll på socker-intaget, muta bort sötsuget med en äggmacka exempelvis och bestäm dig att hålla sockret till helger exempelvis. Jag förespråkar att man ska unna sig ibland och ser det som mer hälsosamt än att inte kunna unna sig, så stoppa undan tanken på förbud på en gång!
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget!
#1 - Carro

Vilka bra tips :)

#2 - NICOLE

Kul inlägg att läsa :D Hoppas många kan få inspiration :) Hoppas du har en fin dag! Kramis

#3 - Jennifer Queen

Oh bra tips, ska genast kolla över mina matvanor :D

#4 - MALIN

Intressant och givande att läsa! Kram

#5 - Sanna

Skönt att det fungerar bra! Håller med dig när det kommer till att "förbjuda" något, gör det faktiskt tusen gånger värre.

#6 - elin

Mums så gott det såg ut<3

#7 - Mirre - Sweetwords

VI gör rätt lika faktiskt tycker jag, men jag äter inte LCHF så längre, jag tar bort kolhydrater som bröd och lågt kalyhyrater i produktern jag köper samt sockerfri pasta osv, äter sällan ris och potis, så delvis lchf, men jag äter fettsnålt inte fett

#8 - jessy

Grymt bra! Hoppas folk förstår bara att alla måste anpassa efter sig själva :)

Svar: Ja men gud ja, alla har ju sätt som funkar för en själv och därför jag skrivit att det här är mina tips tagna helt utifrån mitt egna perspektiv :)
Johanna Utterberg

#10 - ida - photography, style, life ♡

Vilket bra inlägg!!

#11 - ullie

Det är bra att äta det man mår bra utav o ja sånt känner man ju ofta själv.
har du gått ner mycket i vikt?
Önskar dej en fin 1 maj kramar

#12 - Linda

Åh vilket motiverande inlägg <33

#13 - Matilda Berlin

Verkligen jätteintressant att läsa om hur du tänker =) Kram fina du <33

#14 - Pauline Hurtig

så bra skrivet! jag äter varken bra eller rätt men äter det jag gillar och mår bra av de så jag är nöjd hehe :D

#15 - Bella

Så himla bra att ni inte blivit alltför fästa i detta! Det är så viktigt att man kan anpassa sig och inte behöva tacka nej när man är bortbjuden.

#16 - fridachristina

Låter väldigt hälsosamt, och gillar den sunda tanken av att inte ha några egentliga förbud!

#17 - Dixi Wonderland

Mums mums mums :D

#18 - Days by Johanna

Tror inte heller på massa förbud, det gör bara allt svårt :) och så ger man upp.

#19 - Alice Malmström

Väldigt intressant att läsa!! Bra grejer!
sv: Visst är det, hade vart perfekt på stranden!
Kram

#20 - Emelie Andersson

Du är riktigt duktig! :)