Vill du också tjäna pengar på din blogg? Anslut dig till Adtraction (helt gratis) och sätt igång, direktlänk till deras webbplats HÄR (adlink)!


JOHANNA UTTERBERG - HÄLSA: FEM TIPS FÖR ATT BLI AV MED SÖTSUGET

Johanna Utterberg

HÄLSA: FEM TIPS FÖR ATT BLI AV MED SÖTSUGET
Fredagfys före fredagsmys! Jag har varit ute och powerwalkat min vanliga härliga runda och idag var det till och med så pass varmt att jag slapp träningsjackan! Tar det som ett tecken att vi går mot våren! Och känslan av att det är fredag också, det gör det hela ännu bättre! Förresten, har tänkt mycket på sötsug sen jag gjorde min egoboost i januari som ni kan läsa om HÄR (minskade 51,5 cm under dessa 24 dagar). Många jag träffar och pratar med säger att det är det svåraste, själv har jag också tyckt det i perioder under min förvandling men när jag beslutat mig för något så håller jag mig till det, sån är jag bara, så jag har inte haft några förbud utan ätit sött (läs godis) på helger i princip hela tiden sen jag började min egen viktresa i augusti.
Jag tror att när man ska bryta ett sötsug så behöver man hitta metoder som funkar för en själv, men en sak som jag tycker att så många gör fel när de ska bli "nyttigare" är att de byter ut det söta de brukar äta mot något annat sött (men som klassas som nyttigare). Det ska vara bars med smak av choklad, söta frukter eller sockerfria kakor till kaffet. Why? Då är det ju ändå sött, man bara ersätter det man brukar äta och då blir det svårt när man bestämt sig för att bli sundare för man upplever att sötsuget inte försvinner? Förstår ni hur jag tänker? Hälsa är för mig ett liv utan förbud, vilket jag lever efter, men jag vill slippa vara sötsugen i veckorna och lära mig hantera sötsuget för att leva hållbart och hälsosamt.
Här är mina fem bästa tips för att verkligen lyckas få bort sötsuget:
- När sötsuget kickar in, för min del har det alltid varit på kvällarna efter själva middagen, ta och bre en knäckemacka och lägg på lite ruccola och ägg. Det är både gott och mättande, men framför allt inte sött!
- När du blir sötsugen, drick vatten. Renaste, naturligaste och så nyttigt för kroppen! Det hjälper mot hungerkänslorna som oftast kommer när man är sugen på något snabbt och sött.
- Gör en skål med råa grönsaker (som har lågt GI-värde). Blanda exempelvis, gurka, lite sallad, lätt kokta gröna bönor eller något annat, gärna gröna grönsaker! Lätt knep att använda sig av som mellanmål!
- Sprid ut dina måltider jämnt under dagen så att du håller blodsockret på en jämn nivå för att slippa sötsugs-dippet, detta har varit en väldigt bra hjälp för mig att hålla mig till rutiner då jag äter för att inte få blodsockret att dippa på dagarna eller kvällen.
- Håll ut! De två första veckorna in i en förändring där man vill bli av med sötsuget är de två jobbigaste. Sen går det av rutin och blir faktiskt lättare! I min 24 dagars utmaning var det noll socker (förutom protein-shake:arna dag 1-9) och det gick så bra, jag har inget sötsug att brottas med. Njuter fullt ut av godisskålen på fredags- och lördagskvällarna och ska så göra även ikväll!

(Gilla gärna inlägget genom att trycka på det lilla hjärtat här nedanför och ha en underbar dag!)
#1 - Pauline Hurtig

såå bra tips, hjärtar!

Svar: Tack snälla du <3
Johanna Utterberg

#2 - Matilda Berlin

SÅ BRA INLÄGG! Håller helt med om att det är underligt att folk bara byter ut mot något "nyttigare" men fortfarande sött. Har till exempel aldrig förstått "Fitness bloggarna" som förutspråkar att käka chokladsås på frukosten bara för att det är 0-kalorier och därför "nyttigt"... Kram fining <3

Svar: TACK!! Precis vad jag menar, jag fattar inte alls den grejen, att påstå att chokladsås är nyttigt bara för att det är 0-kalorier, det är ju ändå sött och det är ju oftast just sötsuget som är problemet för många som vill gå ner i vikt exempelvis?! Tack för att du tänker som jag!! Kram <3
Johanna Utterberg

#3 - Netti Starby

Vad duktig du är som kämpar på och vilka bra tips! Kramis

#4 - JUNITJEJ

Vilka bra tips! TACK!

#5 - Tilda

Så motiverande inlägg och bra tips! <3

#6 - Beatrice Jakobsson - FOTOBLOGG

Så bra tips på hur man kan tänka när man ska bli av med sockersuget, ska tänka på dom nästa gång! :)

#7 - Moa

Vad bra inlägg :)

#8 - Celine

Superbra tips!

#9 - Bella

Bra tips!

#10 - TereseFlinth

Men åh så skönt att slippa jackan idag när du powerwalkade!!
Vilka bra tips och skönt att du slapp brottas så mkt med sötsuget!
Jag har faktiskt gjort så ett tag nu att köpa en grönsaker och frukt (en massa) och har det som snacks för när jag blir hungrig eller sugen på något. I värsta fall dippar jag med grönsaker. Det är faktiskt superbra speciellt för mig som alltid måste ha något att tugga på haha!

#11 - TereseFlinth

sv; Åh tack, önskar dig också en superbra fredag!
Kramis

#12 - TereseFlinth

sv; Åh tack, önskar dig också en superbra fredag!
Kramis

#13 - rememberthiis.blogg.se

Bra tips :)

#14 - rememberthiis.blogg.se

Bra tips :)

#15 - Natalie Honkonen

Superbra tips! Nånting som fungerar för mig är att äta frukter, då försvinner mitt sötsug direkt, haha.:D Kramar

#16 - Carro

Vilka härliga tips! Ha en mysig fredagskväll :)

#17 - Carro

Vilka härliga tips! Ha en mysig fredagskväll :)

#18 - jessy

Härligt tips! :D

#19 - Tilda Barkselius

Grymma tips!

#20 - Emelie andersson

Bra tips )

#21 - Gabriella

Sååå himla bra inlägg!!

#22 - Alice

Supertips! Borsta tänderna är ju en klassiker också som kan lura smaklökarna om man får sötsug ;)

#23 - Madde / Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna

Vilka bra tips :)

#24 - Ida

Åh så himla bra tips!!

#25 - NICOLE

Kul inlägg och jag som hälsovetare tycker ju sånt här är såå roligt och intressant :) Du har en sund inställning och det gör mig glad :) Jag brukar också dricka vatten eller borsta tänderna :) Ha en fin helg! Kramar

#26 - Anita

Bra tips!! :D

#27 - Linda

ÅH, preciss vad jag behövde!!

#28 - Marie

Jättebra tips och ja som du säger när man är sugen på ngt och ersätter det då är ju gottesuget kvar ändå

#29 - Amanda Westberg

Åh, detta inlägget behöver jag!