JOHANNA UTTERBERG - HÄLSA: 5 HÄLSORUTINER JAG HAR

Johanna Utterberg

HÄLSA: 5 HÄLSORUTINER JAG HAR
Jag vill må bra, ha en stark kropp som orkar med mitt liv från nu och långt framöver, ha en hälsosam livsstil som är enkel och utan förbud, samt på ett hållbart sätt stanna kvar på min nya vikt. För mig har livet blivit mer färgglatt (bildligt talat alltså, vår mat är betydligt mer färgsstark nu än innan) sedan vi gjorde vår livsstilsförändring och blev mer sunt medvetna om våra vardagsvanor. Tänkte lista fem hälsosamma rutiner som jag har fått längs min egen viktresa och berätta lite om dem.
- DRICKER ALOE VERA GEL: Visste ni att Aloe Vera faktiskt är besläktad med sparris? Aloe Vera Gel kom in i mitt liv i samband med att jag genomförde C9-kuren i höstas, där den utgör en del av de kosttillskott som man ska ta. Jag tror inte på att man behöver stoppa sig full av tillskott och grejer, det är absolut inte det som är den hållbara länken i hälsan åtminstone, men Aloe Vera Gelen är grym för min mage och bättrar på kroppens förmåga att ta upp näring ur allt annat man äter. Den har gjort att jag har bättre balans i magen så jag har fått bättre andedräkt (har haft problem med den sedan tidig tonår och inget har hjälpt då problemet suttit i magen och inte munnen) och jag upplever att gelen gör mig piggare. Jag dricker ca 40 ml varje morgon.
- POWERWALKAR: Om man på ett hälsosamt sätt ska bibehålla regelbunden motion så tror jag verkligen på ordet lagom! Kommer aldrig tro på att hype:a träning, speciellt inte på att det är lämpligt att köra 15 pass i veckan, för att bara orka hålla upp det i ca 12 månaders tid och sen sluta helt. Min motion ska vara jämn, regelbunden i vardagen, jag ska fortsätta med den i flera år och det ska inte vara ett ont måste, så därför förespråkar jag powerwalks alla gånger! Jag powerwalkar minst 5-6 gånger i veckan en sträcka på 5 km och denna stund är min guldstund på dagen där jag lyssnar på poddar, bearbetar företagsjobb, njuter av frisk luft och samlar på mig ny inspiration och nya idéer.
- ÄTER MED JÄMNA MELLANRUM: Att äta med jämna mellanrum under dagarna är viktigt för att hålla uppe blodsockret och slippa dippar. Detta har jag verkligen förändrat med min sundare inställning, jag äter frukost, lunch, mellanmål och middag, får i mig energi flera gånger om dagen och mår så mycket bättre då jag har ett jämt blodsocker under dagarna, vilket gör att jag slipper hamna i sötsugs-fällan mer än nödvändigt, inte kastar i mig massa onyttigheter bara för att jag är hungrig och får mig att hålla fokuset uppe. Så viktigt! Jag gick ner i vikt genom att äta fler gånger om dagen än vad gjorde tidigare, så det sitter inte i antalet mål om dagen utan vad man äter och hur mycket. Kom ihåg det!
- MOTAR BORT SÖTSUGET: Har verkligen skapat knep för de gånger jag känner sötsug, det är inte ofta alls numera, men är så glad att jag har lärt mig hur jag ska komma runt det. Känner jag sötsug så tar jag en knäckis, öser på med sallad och skivar ett kokt ägg som jag lägger på, detta gör att jag blir mer mätt, inte längre är sugen på något sött och kommer undan fällan att stoppa i mig sötsaker vid fel tidpunkt.
- DRICKER BETYDLIGT MER VATTEN: Vatten är bra för så mycket och det är verkligen något jag ökat på intaget av. Jag upplever att när jag dricker mer vatten så håller jag mättnad längre, huden är finare, bättre och blir inte alls lika torr, att det hjälper till med matsmältningen, får mig att orka hålla takten uppe när jag powerwalkar/tränar och att en hög vätskenivå hjälper hjärnan att hålla fokus.
#1 - Photo by E M E R E L L A

Va vilken rolig fakta, jag visste inte att Aloe Vera var en grönsak :D Kul!

#2 - Days by Johanna

Intressant och läsa!

#3 - Ida

Så himla bra tips, framförallt med sötsuget som kan vara lite svårt i början! :) Kram fina du! <3

#4 - Netti Starby

Vilka bra tips du delar med dig av din livsstil! <3 Kramis

#5 - Moa

Bra tips!

#6 - Mirre - Sweetwords

Ja samma här vi också hålla min nya vikt och livsstils tänk, så bra du staplar upp det

#7 - Johanna

Bra lista! Speciellt punkten om fler måltider om dagen är lätt att glömma bort tycker jag. Men det gör verkligen stoooor skillnad😊

#8 - elin

Sv: Åh tack så mycket , fin bild på dig :)

#9 - Bella

Så intressant att läsa!

#11 - MartinaOlsson

Hej! Jag har just nu en tävling på min Instagram i samarbete med YR Skincare där du kan vinna superhärliga hudvårdsprodukter från dom :) Låter detta som något för dig kan du vara med och delta genom att gå in på @mmartinaolsson på Instagram och klicka upp bilden med YR-produkterna, eller klicka på länken här nedan :) Ha en superhärlig kväll!
https://www.instagram.com/p/BRfl8tgFn2w/?taken-by=mmartinaolsson

#12 - Carro

Härlig inställning och härliga tips! :)

#13 - Carro

Härlig inställning och härliga tips! :)

#14 - Gabriella

Såå bra inlägg!!

#15 - SOFIA

Bra tips, tack :D

#16 - Amanda

Så duktig du är!! :) Verkligen motiverande att se :D kram

#17 - JUNITJEJ

Underbara tips!

#18 - Fanny

superbra "tips" som faktiskt funkar : D

#19 - Beatrice Jakobsson - FOTOBLOGG

Så bra tips och inlägg överhuvudtaget! :)

#20 - PT Niklas

Träning, äta nyttigt och dricka mycket vatten är verkligen tummen upp! :D

#21 - Hanna

Bra tips!

#22 - Malin

Aloe Vera är en växt som man t.ex gör laxeringsmedel och juice av. Forskarna är dock inte säkra när det gäller effekten av just förtäring av Aloe vera, om den har någon effekt alls och varnar samtidigt för att det kan vara giftigt för levern. Jag har använt aloe vera på solbränd hud för att svalka av och tycker att det har varit bra men skulle aldrig dricka det innan forskarna är överens om att det är nyttigt på något sätt/ofarligt.

Svar: Aloe Vera är besläktad med sparris samt har genomgått en vetenskaplig granskning och är tillåten som livsmedel av Europeiska myndigheter för livsmedelssäkerhet. Jag har också använt Aloe Vera Gelly på sår och solbränna, vilket jag tycker fungerar super. Och absolut, du behöver inte tro på det som dryck eller använda dig av det om du är osäker, men jag har märkt väldigt stor och positiv effekt då min mage mår mycket bättre nu för tiden, så därför ingår det i mina hälsorutiner att dricka lite gel varje dag.
Johanna Utterberg