JOHANNA UTTERBERG - CHRISTOPHER POLHEM 350

Johanna Utterberg

CHRISTOPHER POLHEM 350
För alla er som har hängt med här i bloggen ett bra tag så kanske det klingar i någon klocka när jag säger att jag och två tjejkompisar höll tal på Polhemsinvigningen, inför kronprinsessparet Victoria&Daniel och 250 andra högt sittande människor, professorer inom naturämnen och landshövdingar! Detta skedde i april, då det var invigning för Christopher Polhems - året, som är en hyllning för honom och hans briljanta uppfinningar, entreprenörskap och för hans 350:e födelsedag. Dessutom har man under detta år även uppmärksammat entreprenörer, uppfinnare och tekniken i samhället. Och det var precis det här vi fick stå och tala om, teknikens betydelse och framtiden. Så stort! Absolut det häftigaste jag har gjort i hela mitt liv, att stå på scenen med myggan på kinden och prata utöver så många framgångsrika människor! Även fast att talet inte var längre än sju minuter så hade vi gjort det från botten, skrivit och formulerat oss, lagt manken till och slutligen fick vi känna känslan av att lyckas så ordentligt. Vilka applåder vi fick, jag ryser ännu vid bara tanken på dem. FANTASTISKT är ordet!

Inför talet så övade vi tillsammans med Jakop Dalunde, som är kommunpolitiker och grön debattör, och hans sista ord innan vi skulle gå upp hänger fortfarande kvar liksom alla hans övningar och mentala stöd. "Ni är värda det här", är en mening som inte har tappat sitt grepp om mig än så länge och som har hjälpt mig i många andra situationer. Han gav inte upp, han hjälpte oss, han stärkte mitt självförtroende (jag tror att han gjorde likadant för Alexandra&Virginia) och det är verkligen hans förtjänst att vi fick det resultat av talet som vi fick. Han är guld värd.

Snälla, ta mig tillbaka till den där svävande känslan som jag levde på hela dagen. Åh. (Liten vink bara, ni kan se ett youtubeklipp om det hela under fliken "Polheminvigningen" som finns ovanför min profilbild i sidmenyn till vänster).

Nu har ni nya läsare fått en redogörelse och jag fick återberätta ett av mitt livs absoluta bästa ögonblick. Men det som jag slutligen skulle komma till var att jag nu har fått en inbjudan till en liten inspirationskväll för att fira hans födelsedag. Kvällen skall gå i framtidens och visionens tecken med föreläsning, entreprenörer och fikamingel. Ska bli riktigt roligt och intressant att få gå och lyssna!