JOHANNA UTTERBERG - DE 5 BÄSTA & SÄMSTA ANLEDNINGARNA TILL ATT DRIVA WEBSHOP

Johanna Utterberg

DE 5 BÄSTA & SÄMSTA ANLEDNINGARNA TILL ATT DRIVA WEBSHOP
Fick en fråga från en av er läsare om jag inte kunde göra ett inlägg med de bästa och sämsta grejerna med att driva webshop. Självklart tänkte jag, så här har jag skrivit ihop det som jag gillar bäst med just webshops-biten och det som jag gillar lite mindre. Fördelarna väger såklart över alla punkter på den negativa sidan, ni vet ju att jag älskar mitt jobb, att packa beställningar och det känns bra att jag kan erbjuda mina kunder enkel shopping via webshopen, med trygga betalningslösningar hos Klarna och alltid snabba leveranser! Det känns rent av lite proffsigt.
BÄSTA:
- Det är SUPERKUL. Att packa beställningar som ska iväg till förväntasfulla kunder är väldigt roligt. Dessutom är det kul och få se vad alla gillar och 
- Flexibelt. Jag kan jobba på nätter, mornar, dagar eller kvällar, det spelar ingen roll när jag packar mina ordrar bara de går iväg inom den tidsram som jag har för företaget, dvs leverans inom 2-5 arbetsdagar.
- All respons från nöjda kunder. Det är så himla fint och tack vare sociala medier och taggar så får jag som företagare ofta se hur mina kunder style:ar eller använder produkterna från min webshop, vilket är så roligt och inspirerande.
- Resultat och statistik. Det är lätt att följa statistiken och hålla koll på sin försäljning med hjälp av en webshop vilket är skönt och smidigt när man ska räkna på underlag, jämföra med föregående månad/år, se de populäraste varorna och budgetera utifrån det resultat man har och de försäljningar man haft. Samtidigt ska man komma ihåg att det är megasvårt att sticka ut bland resten av webshop:arna som finns idag, folk hittar inte bara till dig och kunderna kommer inte per automatik bara för att man finns online, det är mycket jobb bakom hållbar framgång i online-försäljning.
- Det är en tillgång. Inte bara för mig som företagare där webshopen fungerar som ett verktyg och en försäljningsplats, men också för kunderna som jag kan erbjuda shopping från mitt sortiment i lugn och ro från var de än befinner sig med enkla betalningsmöjligheter och snabb service.
SÄMSTA:
- Leveransansvaret. Som företagare använder jag ju logistiklösningar och skickar paketen som ska till fastlandet eller kunder runt om här på ön och jag har haft tur och allting har fungerat bra utifrån något enstaka fall, under mina två första företagsår. Dock har jag ännu idag svårt att känna tillit, jag har inte kontroll mer än via spårningslänkar när jag skickar och därför vet jag inte hur paketen hanteras, så jag är alltid väldigt noga med att packa ordentligt och helst lite extra väl för att varorna ska vara hela trots oförsiktigheter längs vägen.
- Dyra fraktpriser för småföretagare. Det är svindyrt att skicka paket eftersom billigare lösningar för oss som ännu inte skickar 100 paket/dag, inte finns. Så ja, det kan tyckas att det svider med 49 SEK i fraktavgift när man handlar, men jag kan säga att jag betalar alltid mer för varje paket som skickas!
- Lageryta! Varor tar mer plats en man tror, så jag är tacksam att jag har fördelen att ha tillgång till lagerlokal intill mitt barndomshem vid mina föräldrar och att jag lyckats sköta ett eget hemmalager här i vår lägenhet också. Nu för tiden har jag dock de flesta varorna uppackade i butiken och det underlättar även packningen när jag ska packa paket eller kassar för leverans. 
- Abonnemangs- och transaktionsavgifter. Att ha en webshop kostar i pengar för att kunna ha tillgång till teman, support, teknisk hjälp och annat och ja, det är inte jättebilligt med abonnemangsavgiften för själva webshopen och det tillkommer transaktionsavgifter utefter de betalningsmöjligheter som man erbjuder. Å andra sidan är det precis som i en fysisk butik när man har kassa och kortterminal, det betalar man också för.
- Tejp-åtgång. Kan ju passa på att berätta att det går åt en jäkla massa tejp när man paketerar, förmodligen eftersom jag utgår från principen "hellre lite för mycket än för lite" när jag skickar iväg mina webshops-beställningar och för att jag oftast skickar större paket. Jag är dock alltid laddad och har tejprullar överallt, både i lägenheten, butiken och i bilen.
Tryck gärna på hjärtat om ni gillar inlägget!
#1 - Amanda Jona [FOTOGRAF]

Så himla kul att få läsa! Finns en hel del grejer man inte tänker på :)

#2 - Dixi Wonderland

Så himla roligt att läsa och framför allt intressant. Mycket av det negativa hade jag ingen aning om så man får en helt annan förståelse :D

#3 - Kamilla

Så roligt att läsa om för och nackdelar med egen butik. Din butik är så fin med fin och personliga bilder på produkterna. . Håller med om tejpppen - hellre för mycket än för lite gå den öppnas.
Må så gott /Kamilla

#4 - Netti Starby

Kul att du delar med dig! :-D Kramis

#5 - Amanda

Så roligt att få ta del av och se både för och nackdelar <3

#6 - Annie

Intressant att läsa! :)
Tycker att du är riktigt duktig<3

#7 - Sanna

Så intressant och roligt att läsa! Haha förstår helt och hållet det där med tejpen också..

#8 - Jennifer

Ja det finns både bra och mindre bra saker :P

#9 - cecilia

kul att läsa!! :)

#10 - Carro

Vad roligt att få läsa och få mer inblick i detta. Vad tråkigt att det är så dyrt att skicka paket :/

#11 - Jennifer

Hej :)
Din blogg är nominerad av dina läsare i en av kategorierna i Årets blogg tävlingen i min blogg :)
Den bloggen med flest röster i varje kategori vinner en länkning i min blogg under hela 2018!
Röstningen pågår tills den 30/11. Lycka till! :D

#12 - Louise

Kul att läsa! :D

#13 - Jeanette

Så spännande inlägg :) Alltid kul att läsa positivt/negativt om olika saker :)

#14 - Ida Lindborg ♡

Vilket härligt inlägg!

#15 - MALIN

Kul att läsa dina egna för- och nackdelar! Kram

#16 - Sarah

Kan tänka mej att de e jätteroligt att ha en webshop :)

#17 - Felicia

väldigt intressant att få läsa :)

#18 - Beatrice Jakobsson - Fotograf

Vad kul att få läsa båda bra och dåliga saker. Det är sjukt att du betalar mer i frakten! <3

Svar: Jag vet, det är helt crazy! <3
Johanna Utterberg